Kost och Örter

En  del i den kinesiska medicinen är behandling med örter. Genom att kombinera akupunktur och örter får kroppen en behandling som verkar på flera nivåer samtidigt. Vad du äter och hur du äter har också betydelse för hur du uppnår och behåller din hälsa. Vi i väst bedömer ett födoämnes ”nyttighet” framförallt efter vad det innehåller i fråga om vitaminer, mineraler etc., vilket inte nödvändigtvis behöver säga något om dess effekt. I den Kinesiska medicinen och inom Ayur Veda har man istället studerat  hur väl människan kan absorbera näringsämnen och hur födan påverkar olika kroppsliga och mentala funktioner.

Generella ätandeprinciper är:

  • Undvik att äta för mycket åt gången. Äter vi för mycket överbelastas mag-tarmsystemet och vi får mindre energi (energin går åt för att bryta ned all mat).
  • Sluta småäta. Om du småäter får mag-tarmsystemet aldrig möjlighet att bearbeta maten ordentligt. Tänk att du håller på att koka bönsoppa och du lägger i en näve bönor var halvtimme- den skulle aldrig bli färdigkokt!
  • Ät i lugn takt och tugga väl. Matsmältningen börjar redan i munnen. Saliven innehåller enzymer som hjälper till att bryta ned maten så viktiga mineraler och vitaminer kan tas upp av kroppen. För varje tugga som stoppas in i munnen lägg ned gaffeln eller skeden och ta inte upp den igen förrän nästa tugga är svald.
  • Ät regelbundet och i lugn miljö. Rytmen i magen och kroppen är viktiga och denna ätanderytm lägger grund till flera andra basala rytmer för tarm- energifördelning- känslor mm.
  • Magen föredrar blöt mat. Magen fungerar bäst i en blöt miljö och gillar gröt, soppor, grytor och ångkokt mat.
  • Ät varm mat. Det gör det lättare för magen att smälta maten. Äter du råkost/sallader tillsätt vinäger, vilket gör det mer lättsmält.
  • Drick inte för mycket vätska till maten, utan drick hellre efter måltiden. Kall dryck minskar matsmältningsförmågan. Magen fungerar bäst på varm dryck som grönt thé. Grönt thé har enligt traditionell kinesisk medicin fettförbrännande egenskaper.
  • Ät varierat och balanserat. Reglera kosten efter årstiderna. Det innebär att man äter av det som säsongen erbjuder.Då ser naturen till att vi får i oss det vi behöver för att upprätthålla balans. Välj ekologiska produkter och uteslut hel- och halvfabrikat.
  • Ät inte för sent på kvällen. Matsmältningen är som svagast på kvällen. Ät en ordentlig frukost, huvudmålet mitt på dagen och en lättare måltid på kvällen. Så får du en god nattsömn.
  • Ät mycket grönsaker- gärna i soppor, grytor, fullkornsprodukter och baljväxter som kryddas med persilja, kummin, koriander, gurkmeja, dill, basilika eller timjan. De kryddorna hjälper magen att smälta de lite svårsmälta bönorna.
  • Vid övervikt kombinera dessa principer med att välja mat med lågt glykemiskt index (GI). Det ger stabilare blodsocker, jämnare humör, ökad mental klarhet, lägre kolesterol och motverkar inflammationer.